Felelossegvallalas_ULO170508

Módszerek, amivel leszerelheted az ordító főnököt…

Mindenkivel előfordult már, hogy kiabált vele a főnöke – ha mégsem, valószínűleg elő fog fordulni. Sokan tanácstalanok ilyenkor, szinte megbénulnak, mert a helyzet kisiskolás korukat idézi, amikor leszegett fejjel, tehetetlenül hallgatták a méregbe gurult pedagógus dörgedelmeit. Felnőttkorban szerencsére vannak már megfelelő stratégiák a hasonló konfliktusok kezelésére.

Anger 2

Sok minden függ attól, miért kiabál a főnök. Súlyos hibát vétettél, amit számon kér? Egyébként is mindenkivel ordítani szokott, mert ilyen a stílusa? Az irodában te vagy az, akivel ordítani lehet, mert nem kell hatásos választól tartani? Valakin ki kell töltenie a mérgét, és pont te akadtál az útjába?

Az első dolog legyen, amikor a kiabál a főnök, hogy hideg fejjel választ keresel a miértre. (A fenti lista hosszan folytatható.) Ha már megvan a miért, nyugodtan mérlegeld, hogy az alábbi módszerek közül melyiket választod:

  • Kérj időpontot

    Nagyon kínos, amikor a folyosón vagy iroda közepén ordít a főnök, mindenki füle hallatára. A másik tényező, hogy ha ennyire kivetkőzött magából, valószínűleg kevésbé fogékony a logikus érvekre. Ilyen helyzetben érdemes halkan, nyugodtan megjegyezni, hogy a témát lehetőleg ne nyilvánosan tárgyaljátok meg, hanem üljetek le egy kávé mellett, és higgadtan vegyétek sorra, mi vezetett el a problémához. Ragaszkodj a formaságokhoz: lehetőleg még aznapra foglalj le egy tárgyalót vagy kérd meg a főnököt, hogy fogadjon az irodájában. Az ilyen keretek éreztetik a főnökkel, hogy mégiscsak kollégák vagytok egy munkahelyen, ezért az ordítozás nem ildomos.

  • Szolgálj magyarázattal

    Ha a főnök olyan alkat, aki képes gyorsan lehiggadni, egy-két jól irányzott, halk, nyugodt mondattal le lehet hűteni. Amennyiben tudni lehet, pontosan mi a baja, ezzel kapcsolatban adj határozott, jól érthető magyarázatot, ami helyreteszi a dolgokat. Ezután már valószínűleg nem kiabálni fog, hanem kérdezni, és normális párbeszéd alakulhat ki, amelynek során tisztázni lehet a problémát. Ugyanez a helyzet, ha a főnök csak az indulatait akarta levezetni, és valamilyen mondvacsinált dologba próbált belekötni: a néhány tisztázó mondat azonnal kifogja a szelet a vitorlájából, és remélhetőleg ráeszmél, csak önmagát járatja le, ha így viselkedik.

  • Ismerd be, ha hibáztál

    Egy dühös embert nagyon könnyen meg lehet nyugtatni, ha az, akire mérges, elismeri, hogy hibázott, elnézést kér érte és kijelenti, hogy mindent megtesz az esetleges károk elhárítása érdekében. Ekkor már nincs miért kiabálni, sőt, a főnök rájöhet, hogy kicsit túlreagálta a dolgot.

  • Ne emeld fel a hangod

    Az emberi természet olyan, hogy ösztönösen ráhangolódunk a másik hullámhosszára, tehát megvan az esélye, hogy a főnök ordibálására emelt hangon válaszolsz. Ez nagy hiba, nem csak azért, mert elöljáróval általában nem ordítunk, hanem azért is, mert nem járul hozzá a konfliktus megoldásához. A felajzott személy leszerelése a cél, nem az, hogy hosszú percekig tartson a kiabálás.

  • Térj vissza az esetre

    Hasonló konfliktusok esetén mindig meg kell bizonyosodni arról, hogy az ügyet sikerült lezárni, és minden mehet tovább a maga útján. A kínos incidens másnapján jelezd a főnöknek, hogy megoldottad a problémát vagy jó ütemben haladsz a megoldás felé. Ezzel érzékelteted, hogy lelkiismeretes munkatárs vagy és vetted az adást, még ha egy kicsit drasztikus is volt az előadásmód. A visszajelzés azért is hasznos, mert emlékezteti az immár higgadt főnököt arra, hogy előző nap nem túl civilizáltan vetett fel egy problémát

ITT és MOST VÁRJUK A HOZZÁSZÓLÁST!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


4 × 8 =

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>